Hosting platformy u siebie czy u kogoś? Jaka jest różnica w kontekście RODO?

Wybór hostingu jest bardzo ważną kwestią, często niemal kluczową, należy zdecydować czy chcemy wybrać hosting u siebie czy u kogoś. Czy istnieje jakaś różnica hostingu w kontekście RODO/GDPR?

Zakładając platformę e-learningową, pierwszą rzeczą jaką musimy zrobić, jest zdecydowanie, gdzie i jaki hosting chcemy. Czym różni się hosting własny a u kogoś?

Hosting u siebie, oczywiście da się zrobić, ale często wiąże się to z dużym nakładem czasu, a przede wszystkim jest to kłopotliwe (należy mieć przynajmniej średnio-zaawansowane umiejętności techniczne związane z obsługą komputera). Dodatkowo w razie problemu, jesteś zdany, tylko i wyłącznie na siebie oraz ewentualnie skorzystania z pomocy internetowej. Jednak hosting u siebie ma szereg zalet m.in. decydując się na własny hosting, mamy swobodę w konfiguracji i personalizacji hostingu pod własne potrzeby, bez zbędnych dodatków, które zazwyczaj oferują platformy hostingowe. Własny hosting najlepiej sprawdza się w dużych firmach, ale również u osób prywatnych, jednak należy pamiętać że wiąże się to najczęściej z większym kosztem utrzymania, jednak niewątpliwie zaletą jest niezależność i możliwość modyfikowania w dowolnej chwili.

Często jednak możemy wybrać szybszą, łatwiejszą i o wiele wygodniejszą formę hostingu - mianowicie skorzystać z hostingu u kogoś, jest wiele firm hostingowych, które oferują różne usługi. Firmy hostingowe starają się prześcignąć w najlepszych ofertach, jednak, który hosting będzie najlepszy? To zależy od Ciebie. Warto wspomnieć, że jeśli zlecasz stworzenie platformy e-learningowej np. na Moodle, możesz zapytać się firmy czy nie poleca konkretnego hostingu lub zdaj się na nich - możesz być pewny, że wybiorą odpowiedni hosting do Twojej platformy.

Pamiętaj, że zły wybór hostingu wiąże ze sobą czasami duże konsekwencje np. zakłócenia w funkcjonowaniu (m.in. przerwy w działaniu) lub utrata danych. Przez co tracisz obecnych kursantów, jak i przyszłych. Następnym minusem może się okazać wolne ładowanie strony, co stanowczo zniechęca do korzystania z platformy. Niedziałająca poczta e-mail jest istotną formą komunikacji - coraz większa część woli taką formę kontaktu niż telefoniczną. Problemem z wtyczkami jest jednym z gorszych problemów, limity serwera mogą uniemożliwić aktualizację wtyczek lub wgranie nowych. Jest jeszcze wiele innych minusów, jednak następną przeszkodą okazuje się zgodność z RODO/GDPR. Warto pamiętać, że w wypadku hostingu u kogoś należy zadbać o umowę powierzenia przetwarzania danych, jednak gdy mamy do czynienia z hostingiem z kraju spoza UE może to stanowić problem. Musimy być świadomi, że wybierając hosting - musi być on zgodny z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych. Hosting musi stosować się do zasady “privacy by design” oraz “privacy by default“, a także spełniać wszystkie techniczne aspekty niezbędne do prawidłowego wdrożenia RODO/GDPR.

Masz pytanie? Nie wiesz jak przeprowadzić audyt? Zrobimy to za Ciebie! Skontaktuj się z nami, poprzez:

formularz kontaktowy: kliknij tutaj

adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

telefon: 32 494 33 20 lub 791 815 607