Proces adaptacji nowego pracownika, zwany również onboardingiem, to zazwyczaj długa droga. Można to zrobić przedstawiając suche fakty, książki, notatki i prezentacje. Można również wykorzystać storytelling i zgrywalizowany e-learning.
Zdecydowanie jednym z elementów wdrażania nowej osoby, jest zapoznanie jej ze strukturą organizacyjną firmy. Zobacz jak można przekazać wiedzę skuteczniej.
Firma to odległa o lata świetlne planeta, na którą przybywa kosmonauta (czyli nowy pracownik). Rozpoczyna zwiedzanie planety. Klikając w różne zakamarki, odkrywając nowe fakty i kolekcjonując punkty. W międzyczasie musi stoczyć drobne pojedynki (np. żeby dostać się do pomieszczenia, musi np. odgadnąć rebus lub rozwiązać krzyżówkę). Odpowiednia liczba zdobytych punktów, upoważnia do spotkania z Boss Monster’em planety i podejścia do quizu z wiedzy. Historia wydaje się bardzo abstrakcyjna, ale zapewniamy, że bardziej zaangażuje niż tradycyjny nudny kurs z wypunktowanymi zasadami panującymi w firmie.
W powyższym przykładzie, nowy pracownik pozna dokładnie te same fakty co w suchych notatkach, jednak zostaną przedstawione w zupełnie inny sposób. Historia ułatwi zapamiętanie faktów, mini-gry zapewnią niezbędne w skutecznej nauce powtarzanie wiadomości, elementy gry dodatkowo zaangażują, a ogólny odbiór sprawi frajdę. Brzmi ciekawie prawda?
Potęga socialmedia Przy nauce nie zapominajmy o tak ważnym aspekcie, jakim niewątpliwie są socialmedia czyli media społecznościowe. Jak wspominaliśmy wcześniej, naturalnym sposobem na naukę, jest wymiana doświadczeń, rozmowa, dyskusja. Nie wolno o tym zapomnieć. Dajmy naszym uczestnikom możliwość rozmowy. Bardzo dobrze sprawdzi się tu czat, forum dyskusyjne lub możliwość wysyłania indywidualnych wiadomości do innych pracowników uczestniczących w kursie lub do trenera. Takie rozwiązanie pozwoli przede wszystkim na wymianę doświadczeń, rozwiązywanie drobnych problemów oraz przede wszystkim możliwość integracji i poznania się uczestniczącego w kursie z zespołem pracowników.
Jak osiągnąć e-learningowy sukces?
Grywalizacja z założenia to nie tylko wykorzystanie elementów gier. Grywalizacja ma sprawić, że wykonywane czynności mają stać się przyjemne i zaangażować nas. Kluczem do sukcesu jest zadbanie o to, aby uczestnik cieszył się, że może uczestniczyć w tym kursie. Ta frajda i radość sprawią, że użytkownik zaangażuje się w kurs i zamiast 30 przymusowych minut, z chęcią spędzi w kursie nadprogramowe 2 godziny po pracy. Aby osiągnąć taki stan niezbędne jest wykorzystanie grywalizacji, storytellingu oraz socialmedia. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie sprawić aby kursant nauczył się i przy okazji był zadowolony ze szkolenia.