O testach i quizach w e-learningu

Testy - quizy w e-learningu
15-06-16 14:57

 

Pytania testowe czyli popularne quizy to jeden z najbardziej popularnych sposobów sprawdzenia wiedzy w kursach elearning. Stanowią materiał ćwiczeniowy stanowiący merytorykę oraz umożliwiają sprawdzenie wiedzy kursanta. Chociaż nie cieszą się zbyt dobrą opinią, to cały czas ich popularność nie słabnie. Jak wykorzystać je do efektywnej nauki?

Dlaczego nie lubimy testów? Mówi się, że niszczą kreatywność i nakazują myśleć schematami dopasowanymi pod „klucz”. Czy istnieje skuteczniejszy sposób na szybkie sprawdzenie wiedzy kursanta  bez ingerencji nauczyciela? Zdecydowanie nie. Dlatego też dobrze ułożony i skonfigurowany test w kursie e-learning umożliwi szybkie sprawdzenie i natychmiastową odpowiedź zwrotną.

Testy tworzone są w różnych formach. Wykorzystujemy przeróżne typy pytań. Służą do lokalizowania braków w wiedzy, stanowią pewnego rodzaju metę i podsumowanie wiadomości. Wyróżnia się trzy najpopularniejsze typy testów:

  1. Test wstępny czyli pre-test. Pozwala na zdiagnozowanie stanu wiedzy kursanta przed rozpoczęciem szkolenia e-learning i zilustrowanie przyrostu wiedzy. W testach wstępnych tkwi jednak mała pułapka. Jeśli po pozytywnych odpowiedziach w teście zmusimy użytkownika do zapoznawania się z wiedzą, którą wcześniej już miał i zdał, możemy spodziewać się frustracji i niezadowolenia użytkownika. Kursant może uznać szkolenie za źle przygotowane i narażające na stratę czasu. Jeśli decydujemy się na wykorzystanie tego narzędzia, zadbajmy koniecznie o odpowiedni projekt szkolenia e-learning, a wynik pre-testu rzeczywiście wpływał na kontent szkolenia.
  2. Test końcowy czyli post-test. Najpopularniejsza forma sprawdzenia  wiedzy kursanta po szkoleniu. Otrzymujemy informację o tym czy użytkownik zrozumiał treść szkolenia i rzeczywiście wyniósł odpowiedni bagaż wiedzy. Kursanci wbrew pozorom również lubią testy wieńczące kursy. Jest to dla nich jasny sygnał o zakończeniu szkolenia, z odpowiedzią zwrotną udawadniającą o przydatności i skuteczności kursu.
  3. Ćwiczenia – stanowią dla użytkowników możliwość sprawdzenia się. Wzbudzają również chęć do uzupełniania braków wiedzy. Kluczem do sukcesu jest odpowiedź zwrotna, która powinna oferować użytkownikowi coś więcej aniżeli nudne: „dobrze” lub „źle”. Przydatne w budowaniu ćwiczeń e-learningowych jest dodawanie dodatkowych informacji poszerzających wiedzę (np. poprzez umieszczenie linka, ciekawej prezentacji itp.).

Jak przygotować testy w kursie elearning? Oto pięć porad, o których należy pamiętać.

  1. Dobór tematyki.
     Nie warto opracowywać samych pytań opartych na podstawowej wiedzy. Chociaż są najłatwiejsze do opracowania, zdecydowanie nie przyniosą pożądanych efektów.
  2. Różne słowa.
    Nie należy używać tych samych słów i sformułowań, które zawarte są w kursie. Jeżeli chcemy o coś zapytać warto sparafrazować zwrot, użyć innego przykładu, a tym samym zmusić użytkownika do ruszenia głową.
  3. 3)Odzwierciedlenie.
    Pytania z quizu muszą mieć swoje odzwierciedlenie w treści merytorycznej szkolenia. Brak odpowiedzi na pytanie w treściach merytorycznych to niedopuszczalny błąd w kursie e-learning.
  4. Unikać podchwytliwych pytań.
    Wywołują niepotrzebną frustrację u kursantów. Wprowadzenie w błąd użytkownika, to nie jest zadanie testu.
  5. Różnorodność.
    Wykorzystujmy różne rodzaje pytań (drag&drop, jednokrotny i wielokrotny wybór, prawda/fałsz itp.). Należy jednak zachować umiar i pamiętać o tym, aby quiz pozostał dla kursanta intuicyjny.

Podsumowując, testy i quizy to cenne narzędzie szkoleniowe. Dlatego nie warto zmniejszać ich priorytetu i przyłożyć się do opracowywania pytań. Testy to nie jedyna możliwość sprawdzenia wiedzy. Technologia daje nam wiele możliwości na realizację ciekawych sprawdzianów umiejętności. Należy zastanowić się nad tym czego potrzebujemy i czy testy są rzeczywiście konieczne w kursie e-learningowym.